Nyetablert? La deg ikke lure av telefonselgere! | Norske Naturterapeuters Hovedorganisasjon


   

 
 

 
Nyheter

 Behandling av barn

 Forbrukerombudet tilsynsvarsel

 Mangfald i behandlinga

 Skrivekurs med Geelmuyden

 Pasientsikkerhet - SABORG

 Må elska det ein held på med

 Aromatherapychallenge 2017

 Unnfallen helseforvaltning

 Utdanning til fytoterapeut

 Naturterapeuten 4-2016

 Brobyggerprisen 2016

 Alternativt ved depresjon

 På høstkonferanse 2016

 Erfaringsseminar 2016

 Samhandling om sikkerhet

 Vis alle artikler

 
Aktuelt i media

 
Utdanning

 
Kurs og møter

 
Internasjonalt

 
Etisk råd

 
Høringer

 
Pressemeldinger

 
Forskning

 
Medlemssider

 
Nyhetsbrev


 

30.05.2011
Nyetablert? La deg ikke lure av telefonselgere!

   
Foto: Celal Teber
Flere nyetablerere som har registrert et enkeltpersonforetak, har den siste tiden opplevd å bli lurt av telefonselgere som gir inntrykk av å representere Brønnøysundregistrene. De som ringer tilbyr blant annet å etablere og registrere et utenlandsk foretak. Dette omfatter også å registrere foretaket i Norge som et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF).


– Det ser ut til at disse aktørene følger med når nye enheter opprettes i våre registre, sier avdelingsdirektør Ketil Ingebrigtsen ved Brønnøysundregistrene. De som blir kontaktet av disse selgerne blir bedt om å gi fra seg fødselsnummer og kredittkortnummer samtidig. Her er det grunn til å være ekstra forsiktig.

Brønnøysundregistrene har vært i kontakt med flere som opplever at de har blitt forsøkt lurt av telefonselgerne. De forteller alle den samme historien.

- De virket profesjonelle, vi fikk tillit til dem
Rett etter registreringen fikk alle telefon fra en person som sa han ringte fra Brønnøysundregistrene. De fikk tilbud om å «tegne medlemskap» hos Brønnøysundregistrene for å få tilgang til ulike goder. For eksempel en spesialavtale som skulle tre i kraft ved eventuell sykmelding. – De som ringte var profesjonelle, vi fikk tillit til dem, sier de som har ringt og fortalt oss om dette lureriet. Etter at de hadde snakket sammen en stund, fant alle god grunn til å stille spørsmål. Spørsmålene ble kun besvart med nye, gode tilbud. Selgerne ba om fødselsnummer og kredittkortnummer. Når telefonselgerne i noen tilfeller også spurte etter foreldres øyefarge, ble de fleste for alvor mistenksomme. De vi har vært i kontakt med syns det er viktig å fortelle om sine opplevelser, slik at andre ikke går i denne fella.

Ulemper med økt tilgjengelighet
Forsøk på tyveri av identitet og økonomisk lureri er et økende samfunnsproblem. Offentlige opplysninger er blitt lettere tilgjengelig gjennom elektroniske tjenester. – Lettere tilgang til offentlige opplysninger gjør det enklere for andre å skaffe seg nødvendige opplysninger for å drive med økonomisk lureri. Et godt råd er å være kritisk til hvem du utleverer personopplysninger til. Sjekk også hvordan personopplysningene dine blir behandlet og med hvilket formål de er innhentet, sier sikkerhetsansvarlig Olav Melteig ved Brønnøysundregistrene.
 
Vær skeptisk!
- Som selvstendig næringsdrivende kan du ikke reservere deg mot telefonsalg. Det gjelder derfor å være skeptisk til alle henvendelser via telefon som ber om privatopplysninger og kredittkortnummer. Brønnøysundregistrene ber aldri om fødselsnummer, personopplysninger eller kredittkortopplysninger over telefon.

Har du blitt lurt?
Ta kontakt med Brønnøysundregistrenes Opplysningstelefon på 75 00 75 00 for å få råd om hva du kan gjøre.
 
Se Brønnøysundregistrenes pressemelding om temaet på http://www.brreg.no/presse/pressemeldinger/2011/03...

------------

Se også
Kataloghai: I ferd med å ta av [DinSide 28.05.2010]
Mange norske bedrifter får i disse dager beskjed om å fornye avtalene sine. Problemet er at det ikke eksisterer noen avtale fra før.


 
OPPDATERT 29.03.2017

English info

 
 
Tlf. 22 33 32 20 Skippergata 9, 0152 Oslo post@nnh.no

Hosting av Hjelseth Computers