Skoliose og ryggvirvelsøyleterapi etter Dorn | Norske Naturterapeuters Hovedorganisasjon


   

 
 

 
Nyheter

 Behandling av barn

 Forbrukerombudet tilsynsvarsel

 Mangfald i behandlinga

 Skrivekurs med Geelmuyden

 Pasientsikkerhet - SABORG

 Må elska det ein held på med

 Aromatherapychallenge 2017

 Unnfallen helseforvaltning

 Utdanning til fytoterapeut

 Naturterapeuten 4-2016

 Brobyggerprisen 2016

 Alternativt ved depresjon

 På høstkonferanse 2016

 Erfaringsseminar 2016

 Samhandling om sikkerhet

 Vis alle artikler

 
Aktuelt i media

 
Utdanning

 
Kurs og møter

 
Internasjonalt

 
Etisk råd

 
Høringer

 
Pressemeldinger

 
Forskning

 
Medlemssider

 
Nyhetsbrev


 

28.03.2011
Skoliose og ryggvirvelsøyleterapi etter Dorn

    
Gunnar Helliesen
Naturterapeut MNNH reg.
Pschyrembel, klinisk medisinsk ordbok, definerer skoliose (gresk; skolios = krum, bøyd) som fiksert utviklingsdeformitet av virvelsøylen med fiksert sidestilt bøyning av virvelsøylen med rotasjon av enkelte virvler i krumningsseksjonen. Her følger en oppdeling av forskjellige skolioseformer og fire alvorlighetsgrader.


Av
Heilpraktiker Gunnar Johan Helliesen
Naturterapeut MNNH reg.
gunnar.helliesen@lyse.net


Skolioseformer:
• C-formet skoliose (bøyning til en siden uten motbøyning)
• Sammensatt eller S-formet skoliose (bøyning med motbøyning)
• Trippel skoliose (dobbel S-formet skoliose)

Alvorlighetsgrader, gitt av skoliosevinkelen:
Grad1: til 400 (lett skoliose)
Grad2: 400-600 (middels alvorlig skoliose)
Grad3: 600-800 (alvorlig skoliose)
Grad4: over 800 (svært alvorlig skoliose)

Skoliosevinkelen etter John Robert Cobb:
Fra røntgen finner man den såkalte ”nøytralvirvelen” eller ”overgangsvirvelen”. Denne virvelen kjennetegnes ved minste rotasjon og krengning. Og den ligger mellom krumningene (nøytral overgang mellom to buer).

Symptomatisk skoliose og etiologi:
• medfødt infeksjon som forårsaker feil på virvellegemer, ribbein og andre statiske elementer
• virveldeformering etter metastaser, traume eller betennelser
• ved lammelser; muskel- og bindevevssykdommer (for eksempel Ehlers-Danlos-Syndrom)
• statisk betinget pga beinlengdeforskjeller eller forandringer i bekkenområdet (for eksempel hofteluksasjon)
• rakitt (Engelsk syke). (Oppstår ved mangel på D-vitamin hos barn. Knoklene blir myke på grunn av forsinket forkalkning av knokkelvev)

Idiopatisk skoliose (80 %):
Til dels sterkt fremadskridende form med manifesteringer før puberteten. Hyppigst hos jenter (forholdet jenter:gutter er 3:1)

Spedbarnsskoliose:
Forekommer det første leveåret, ikke medfødt. Vanligvis uten strukturelle forandringer med god tilhelingstendens.

RYGGVIRVELSØYLEBEHANDLING ETTER DORN - RELATERT TIL SKOLIOSE
Allment betegnes skoliose som en bøyning av ryggraden til siden. Oftest finner man også enkelte virvler som er roterte og stivhet i avsnittet av ryggraden som er krummet. Det kan forårsake smerter, men også om krumningen vedvarer over lengre tid, kan det avstedkomme skader på indre organer.

Ved skoliose finnes det forskjellige alvorlighetsgrader etter skoliosevinkel og type skoliose. Medfødt skoliose oppstår som følge av feildannelse av virvellegemer eller ribbein. Statisk betinget skoliose er forårsaket av forskjellige beinlengder eller hofteluksasjon. Dessuten finnes det skoliose som kan oppstå som følge av for eksempel rakitt, betennelser, lammelser, muskel- og bindevevssykdommer. Ofte er det skolemedisinsk ikke mulig å finne årsaken til skoliose.

Dieter Dorn, grunnleggeren av Dorn-ryggvirvelsøyleterapien, har registrert gode resultater fra den idiopatiske skolioseformen. Han har også erfart at det er mulig å stoppe utviklingen av skoliose med metoden.

Skoliosepasienter verdsetter øvelser til selvhjelp, som er en nøkkel til helbredelse. Øvelsene gjøres som regel veldig samvittighetsfullt. Det bør de også gjøre, for skoliosetilstanden er relativt vanskelig å endre.

Allment er skoliose ikke kurerbar, som saktens stemmer, siden ingen kan helbrede deg eller din skoliose, med unntak av at du faktisk gjør det selv!

Med stor tålmodighet og utholdenhet kan du oppnå at virvelsøylen atter blir rett. Det betyr helbredelse og ikke bare lindring.

Den som lider av skoliose skulle virkelig bry seg om denne muligheten. Ikke bare fordi skoliose er en etstetisk utfordring, snarere fordi funksjoner til indre organer kan svekkes siden de ikke lengre har nok plass til å arbeide ordentlig. I Tyskland er det slik at den private sykeforsikringen kjenner til dette faktum, og de forlanger derfor ofte ganske betydelige risikopåslag hos skoliosepasienter.

Om du ønsker å benytte Dorn-metoden for å rette opp skoliosen, bør du innstille deg på å arbeide i minst seks uker, ofte også lengre, for å se resultater. Eget pasientarbeid er avgjørende for tiden det tar før resultatene kommer. Du må konsekvent gjøre de forordnete selvhjelpsøvelsene minst tre ganger daglig. Disse må ikke under noen omstendigheter avbrytes, om du ikke vil true resultatene av behandlingen.

En Dorn-terapeut vil som regel rette opp ryggvirvelsøylen avsnitt for avsnitt nedenfra og opp. Terapeuten vil ved hver behandling fortelle deg hvilket avsnitt som du skal arbeide med i de neste tre ukene. Du trykker med andre ord ett og samme avsnitt av ryggvirvelsøylen til midten i tre uker tre ganger daglig.

Lengden til et avsnitt av ryggvirvelsøylen svarer omtrent til en hånd, og oftest forløper krumningen av virvelsøylen allerede i neste avsnitt til motsatt side. Vi behandler altså her virvelsøyleavsnitt og ikke enkelte virvler, selv om krumning til siden også er forbundet med torsjon av virvler. Det betyr at enkelte virvler også er noe rotert.

Resultatet av behandlingen og pasientens øvelse avhenger av tålmodig arbeid og ikke først og fremst styrken på det utøvede trykket. Selvhjelpsøvelsene er ikke vanskelige å utføre og skal ikke gjøre vondt. Det som er viktig er at øvelsene gjøres tre ganger daglig, hver gang et par minutter. Det er alt. I tillegg må det tilføyes at i løpet av behandlingen skal øvelsene ikke utføres med anstrengelse. Anstrengelse tjener her oppbyggingen av ryggmuskulaturen. Ryggmuskulaturen skal ikke være hard, heller mye mer elastisk og myk. Da tillater ryggmuskulaturen bedre forandringer i virvelsøylen og ryggmuskulaturen kan lettere tilpasse seg endrede forhold.

Erfaring viser at varig helbredelse skjer først etter at hele ryggen har blitt behandlet. Dersom en gir opp behandlingen en gang i blant, bøyer virvelsøylen seg og vender tilbake til den gamle tilstanden.

Etter omtrent tre uker kan en erfaren Dorn-terapeut se om pasienten har øvd. Dersom det er tilfellet, og han i det minste ser en liten forbedring, skal pasienten fortsette å trykke på det samme avsnittet av ryggsøylen i nye tre uker. Noen ganger er dette avsnittet av ryggvirvelsøylen allerede rett og man kan fortsette på det neste høyere avsnittet i rekken.

Om pasienten ikke gjør selvhjelpsøvelsene, kan man ikke forvente resultater.

Selvhjelpsøvelser for lendevirvelsøylen:
For lendevirvelsøylen gjelder samme øvelser som utlignet beinlengdeforskjellen. Man retter opp lendevirvelsøylen indirekte ved å sørge for like beinlengder. Like beinlengder balanserer bekkenet, sørger for god funksjon i iliosacralleddet og forebygger og bidrar til å rette opp skjevheter i lendevirvelsøylen.

Selvhjelpsøvelser for brystsøylen:
Still deg inntil en dørkarm slik at kanten på dørkarmen ligger i muskelrennen ved siden av ryggsøylen. Dørkarmkanten bør være noe avrundet slik at det ikke gjør vondt når du føler virvelsøylen både på høyre og venstre side. Skulle kanten være for skarp, kan du legge noe skumgummi mellom. Når du kjenner et ømfintlig sted, er det stor sannsynlighet for at denne virvelen er rotert eller skjøvet til siden. Dersom det ømfintlige stedet er i et område på brystvirvelsøylen, svinger du på overkroppen for å rette inn virvelen.

Vennligst legg merke til at trykket som utøves på den roterte virvelen ikke gjør vondt, men føles godt!

Selvhjelpsøvelser for halsvirvelsøylen:
Tast symmetrisk med fingrene på halsvirvelsøylen med begge hender. Oppover eller nedover spiller ingen rolle. Samtidig som du trykker, gjør du små ”nei” bevegelser med hodet. Idet du gjør øvelsen regelmessig sørger du for at musklene avspennes. Muskelbevegelsene vil hjelpe til med å rette inn virvelen.

Med denne øvelsen kan du forebygge muskelspenninger og mulige framtidige forherdinger. Som regel er det nok å utføre øvelsen en gang per dag. Når musklene som holder og beveger nakken er avspente, sklir ikke halsvirvlene så lett tilbake. Det kan dog hende at en virvel som nylig ble rettet opp, alt glir tilbake etter to dager. Når du berører denne virvelen mens du utførere øvelsen, kan du merke en smerte. I slike tilfeller kan man raskt og enkelt behandle seg selv for å sikre et varigere resultat.

Ikke glem selvhjelpsøvelsene. De kan du bli veldig glade i!

Begynnerkurs i Ryggvirvelsøyleterapi etter Dorn arrangeres i Stavanger 19. - 21. august 2011 http://www.nnh.no/article.aspx?id=12&subid=658

Påbygningskurs arrangeres 26. - 28. august http://www.nnh.no/article.aspx?id=12&subid=659

------------

Litteraturliste
Pschyrembel. ISBN 3-11-017213-5
Dieter Dorn, Gerda Flemming, Heilen mit der Methode Dorn, ISBN 3-363-03033-9


Vedlegg:
NT 01 2011 - Skoliose og ryggvirvelsøyleterapi etter Dorn


 
OPPDATERT 29.03.2017

English info

 
 
Tlf. 22 33 32 20 Skippergata 9, 0152 Oslo post@nnh.no

Hosting av Hjelseth Computers