Ikke la deg svindle av kataloghaier! | Norske Naturterapeuters Hovedorganisasjon


   

 
 

 
Nyheter

 Mangfald i behandlinga

 Skrivekurs med Geelmuyden

 Pasientsikkerhet - SABORG

 Må elska det ein held på med

 Aromatherapychallenge 2017

 Unnfallen helseforvaltning

 Utdanning til fytoterapeut

 Naturterapeuten 4-2016

 Brobyggerprisen 2016

 Alternativt ved depresjon

 På høstkonferanse 2016

 Erfaringsseminar 2016

 Samhandling om sikkerhet

 Politiske meninger

 Naturterapeuten 3-2016

 Vis alle artikler

 
Aktuelt i media

 
Utdanning

 
Kurs og møter

 
Internasjonalt

 
Etisk råd

 
Høringer

 
Pressemeldinger

 
Forskning

 
Medlemssider

 
Nyhetsbrev


 

02.12.2010
Ikke la deg svindle av kataloghaier!

   
Nettkataloger lurer stadig nyetablerte bedrifter inn i kundeforhold de ikke ønsker. Inkassoselskapene brukes for å skremme kundene til å betale, mens politiet prioriterer bort sakene. Ifølge TV2 Hjelper deg utsettes over 100.000 bedrifter for svindelforsøk hvert år fra nettkataloger. Bransjen omsetter for over 500 millioner kroner årlig.


- Problemet er at politiet prioriterer bort sakene, så de useriøse aktørene kan bare holde på som de vil, sier næringspolitisk rådgiver i Bedriftsforbundet Eirik Kollerøy. I følge Kollerøy baserer aktørene sin virksomhet på rådata de kjøper opp i Brønnøysundregistrene og Telefonkatalogen.

Den vanligste metoden er at du ringes opp fordi man ”bare skal” kontrollere oppførte opplysninger - og resultatet blir en ny oppføring og ny faktura.

Vanlige forbrukere har etter loven en angrerett, men selvstendige næringsdrivende har ikke slik angrerett. Som selvstendig næringsdrivende er det du selv som er pliktig til å kjenne lovverket på dette området.


HVORDAN BESKYTTE SEG MOT SVINDEL?
Det aller første man uansett skal tenke på, er å skriftlig protestere på fakturaen, innen betalingsfristen! Dette gjelder generelt alle fakturaer. Har du ikke protestert (og senere eventuelt kan dokumentere din protest) på kravet, har du i prinsippet akseptert kravet.

1. Skriv brev til katalogselskapet og fortell at du ikke har bestilt produktet eller tjenesten som fakturaen gjelder, og at det derfor ikke foreligger noen gyldig avtale.

2. Krev tilbake pengene for eventuelt innbetalte fakturaer. Vis til at det ikke foreligger gyldig avtale, jfr. avtalelovens kapittel 3. En avtale skal være klar i forhold til beskrivelse av vare, omfang, pris etc. Fastsett en frist for tilbakebetaling, og varsle om at saken vil bli sendt til rettslig inndrivelse hvis pengene ikke betales innen fristen.

3. Gjør katalogselskapet oppmerksom på at du oppfatter dette som svindel og at saken vil bli politianmeldt dersom pengene ikke tilbakebetales innen fristen.

Kilde: Aftenposten.no

------------

Trenger du advokathjelp, kan du som medlem av NNH benytte deg av tilbud fra advokatfirmaet Legalis AS http://www.nnh.no/article.aspx?id=585


 
OPPDATERT 18.03.2017

English info

 
 
Tlf. 22 33 32 20 Skippergata 9, 0152 Oslo post@nnh.no

Hosting av Hjelseth Computers